Man behøver nødvendigvis ikke, at sætte sin gamle spand af et øde sted, og lade den ruste op i evigheder. Man kan gøre noget meget mere fornuftigt med den, såsom at få en god skrotpræmie for den. Selvom bilen ikke er et hundrede procent funktionel i alle dele, så er der måske noget som stadig fungere. Der er også noget andet til det, end kun pengene man kan få ud af det. Når man efterlader en gammel bil, er der stadig giftige væsker i bilen. Det er skadeligt for miljøet, og man skal derfor også sørge for, at den kommer til en autoriseret ophugger. Så kan den blive skilt af, og man kan skaffe sig af med de giftige væsker. Så det vil alt andet lige være bedre, end bare at lade den stå og rådne op. Som sagt kan man godt være heldig, at der er nogle fungerende dele i sin skrotbil, når man aflevere den hos en ophugger. Så får man også en bedre skrotpræmie for den, end hvis man ikke havde den del i den.

Nogle enkelte regler

Selvom det ikke er alle biler, som man kan få lige meget for. Så er der stadig altid noget at hente, men der er nogle regler eller restriktioner som skal overholdes, før man kan få en del af kagen. For det første skal man sørge for, at ens skrotbil ikke længere er medlem af motorregistret. Ofte ser man ophuggere køre med nogle gode tilbud, hvor der blandt andet er nogle som reklamere for at gøre dette for en. Så er man fri for, selv at skulle få den ud af det register. For det andet skal køretøjet være ansvarsforsikret, og som det det sidste må bilen ikke veje over 3,500 kilo. Så længe alt dette overholdes, er der ingen problemer med at få sin skrotbil sendt til tælling. Ens skrotpræmiebil kan være med til, at finansiere et nyt køretøj, eller i hvert fald hjælpe til. Ens skrotpræmiebil giver liv til en ny.